August Plym en av Sveriges största lustbåtsbyggare
Vi vill här dela med oss av historiken kring ett av Stockholms äldsta båtvarv. Varvet
bildades 1893 av ingenjör August Plym och var då bland de första aktiebolagen i
Sverige.
Alla som tecknade aktier var aktiva medlemmar i KSSS.
1893 - Varvet på
Liljeholmen
Stockholms Båtbyggeri, SBB låg på Liljeholmen där man främst ägnade sig åt
nytillverkning av både egna och andras båtkonstruktioner."Av de fartyg som
sjösattes vid
Liljeholmen intager Allona
hedersplatsen - det är en heder för Stockholms Båtbyggeri A.B.
och dess varvsföreståndare August Plym att hava frambragt en så väldig och väl
sammanfogad yacht som t.ex. Allona. Det ädlaste
träslag, teak under och mahogny
över vattenlinjen. På yachtens byggande är nedlagt all den omsorg och
skicklighet som
en skicklig båtkonstruktör och lustbåtsbyggare kan erbjuda".
Allona var ett jättebygge, nästan 26 m lång och över
fem meter bred. Hon förde 375 kvm
segel, med toppseglet satt, lyfte sig den imponerande gaffelriggen 36 meter mot
himlen.
1904 - Plym i Neglinge
Neglinge Båtvarv inköptes 1900 och drevs som filial.
Fredrik Andersson blev
föreståndare. I samband med branden på Liljeholmen 1904 flyttades hela
verksamheten
ut till Neglinge och Saltsjöbaden. SBB började
allmänt kallas Neglingevarvet.
Tre generationer Andersson var representerade på varvet. Det var en stor
båtbyggarsläkt med namnen Fredrik, Carl, Oscar, David och Sven. Dessa
historiska
båtbyggare finns på bild inom glas och ram på den gamla marken i Neglinge, numera
PLYMS Kök&Bar. Många vackra
Plymbyggen seglar fortfarande. Några av de som seglar
idag finns med i föreningen SYS, Sail Yacht Society
och kan skådas på deras hemsida
http://www.sailyachtsociety.se
Efter Augusts död 1924 fortsatte familjen verksamheten med sonen Carl i spetsen
med
hjälp av bror Gustav. Motorbåtsbyggen började trängas med segelyachterna. Efter
Carls
alltför tidiga död vid 31 års ålder intog en yngre bror Bengt platsen som
varvschef.
1974 - En ny epok i
varvets historia
Släkten Plym säljer varvet till Jan Benson som rationaliserar och gör varvet
mer lättrott. Flera av de anställda från Plyms tid finns kvar och varvets sista
stora
båtbygge slutförs. Båten ritades av Peter Norlin och var ett vackert
mahognybygge.
”AGNES” kom trea bland 85 båtar i entonnarklassen i världens hårdaste
havskappseglings-
serier, SORC, som seglades i Floridas vatten. "AGNES" sjösattes i Neglinge den 6 november 1975.
Ingenjör Gert Eriksson anställs 1976 som ansvarig för motor/el/maskiner.
Ytterligare stora
rationaliseringar utförs på båthanterarsidan. Han ritar och konstruerar den
hydrauliska
båtvagnen "TRILLAN" med tillhörande bockar, som också säljs till de
stora uppläggningsplatserna i Göteborgsregionen.
De satsar stort på båtrekonditionering, ombyggnader/reparationer och
fullservice. Samtidigt fortsätter varvets modernisering.
De största och tyngsta yachterna dras då fortfarande upp på de gamla sliparna
med fett och spel.
1980 - Gert Eriksson tar
över det Plymska varvet och driver det tillsammans
med erfarna båtbyggare.
1991 - Marken i Neglinge säljs
Neglingevarvet/Virgula AB flyttar till Kvarnholmen i
Nacka. Av varvets mark blir det i stället bostäder.
Varvsbyggnaderna fick stå där i 100 år. Hoppas att de som bor där idag känner
till varvets långa och fina historia.
Varvet flyttar 1997 in i nybyggda ändamålsenliga lokaler på
Kvarnholmen/Gäddviken, granne med Operan/Dramaten..
Utvecklingen har gått framåt och alla båtarbeten och stora ombyggnader utförs enbart
inomhus i uppvärmda lokaler.
Lokalen fylls med fullservicekunder, en innovativ utveckling, helt i Gerts
anda.
2015 - Varvet lämnar
Kvarnholmen
Plyms gamla anrika aktiebolag lever ännu i namnet VIRGULA AB. Bolaget är inte
aktivt längre, men
vi själva är glada och stolta över att ha arbetat i ett välkänt aktiebolag i så
många innehållsrika år.
Många i Saltsjöbaden har minnen från Neglingevarvet
och skulle kunna bidra med ytterligare historia.
För den som har ytterligare intresse, föreslår vi ett besök på Sjöhistoriska
Museet eller t.ex. att
låna Nackaboken 1975 från biblioteket. Ha en trevlig läsning!
Gert Eriksson och Gerd Holmer Eriksson
Båtbilder
Här nedan visas ett axplock av båtar byggda hos oss genom åren.
Plymjolle, serietillverkades mellan 1893-1940.
|
Iversen-ritad 22:a "Lillstina", klar till Stockholmsutställningen 1930.
|
Utställning i Ostermans Marmorhallar i Stockholm City 1936. På bilden visas en Plymjolle. |
Triona, en R5:a, byggd 1936 klar för sjösättning.
|
Sista arbetet innan sjösättningen utförs på Saga, en R5:a byggd 1936. Beställd av Jacob Wallenberg.
|
Arbetslaget samlas framför Galene innan sjösättningen skall ske. 110m2 Havskryssare Byggd 1937.
|
Bild på Ragna, en Reimers ritad RORC-kryssare under byggnation. Bilden tagen 1938.
|
Motorbåt ritad av Reimers förbereds för sjösättning, Byggår 1939.
|
Minsvepare M20, Byggd 1941.
|
Segeljolle från 1942 på Baggensfjärden.
|
Anitra bryter vattnet, 1962.
|
Bacchant, en SK30 byggd 1929 förbereds för sjösättning.
|
Independence IV under sjösättning, 1934. Ritad av K. Ljungberg.
|
Drakskepp under segling. Byggdes till Olympiaden 1912. Detta drakskepp finns kvar än i dag och är i gott skick. Har idag namnet Viking Plym och seglas av Täby Vikingaskeppslag.
|
Måsunge nr. 40 under segling.
|
Plymsnäckor och Plymjollar på rad, bilden tagen 1907. Ritades av August Plym i slutet av 1800-talet. En Plymsnäcka är nästan 6 meter lång, klinkbyggd, har fena med liten bulb och plats för två kojer. Den riggades med 20kvm gaffel, och kappseglades i egen klass inom KSSS junioravdelning. |
Vigor, 13 meters motorbåt byggd 1909 och ritad av August Plym själv.
|
Byggnummer
Historiska byggbilder
Sågarpelle vid cirkelsågen. |
Nydäckad båt. |
Virkesförrådet |
Nytillverkad Plymjolle |
"Jensen" i riggverkstaden färdigställer en nytillverkad mast. |
Mekaniska verkstaden. |
Ragna, byggår 1938. Ritad av Reimers. |
Utslag till en ny båt |
Sprutmålning av roderblad |
Tidigt 1900-tal, en ny båt växer fram steg för steg. |
|